1. Wat voor auto heb je?
Deze vraag is heel belangrijk om de juiste keuze te maken. er zijn banden speciaal voor personenwagens, bestelwagens en ook SUV’s. Op onze website zie je vaak de verschillende banden benoemd worden omdat voor ieder voertuig een specifieke band gemaakt wordt.
Dit komt ook omdat de techniek steeds verder gaat. Vroeger waren er geen banden die je bijvoorbeeld kon lek rijden en toch nog doorrijden. Veel fabrikanten hebben hier nu oplossingen voor zoals Run Flat of Seal Inside. Hiermee kun je met aangepaste snelheid verder rijden tot je je banden kunt laten nakijken. Hiervoor moet je wel een auto hebben die geschikt is voor dit soort banden. Je moet ook de banden kunnen “lezen”. Op de banden die onder je auto zitten staan veel coderingen waarmee je kunt zien welk soort banden gemonteerd zijn.
Leeftijd van je auto?
Heb je een jonge auto dan wordt vaak gekozen voor hetzelfde merk en profiel als er vanaf fabriek gemonteerd is. Zeker als deze banden goed zijn bevallen is dit een goede keuze. Is de auto ouder (>4 jaar) of het budget wat minder dan kan er gekozen worden voor een B-merk. Dit zijn banden gemaakt door fabrikanten die naast hun eigen merk alternatieven leveren.
Bijvoorbeeld Michelin maakt naast Michelinbanden ook de merken Kleber, BFGoodrich en Tigar.
Zo maakt Bridgestone ook Firestone banden. Goodyear maakt ook Dunlop, Fulda en Debica. Continental heeft naast Continental ook vele andere merken als Uniroyal, Semperit, Gislaved, Viking en Tyfoon. Dan zijn er als laatste nog de C-merken. Deze zijn voor de mensen die of weinig rijden, of een smalle beurs hebben of oudere auto’s. Zo is er voor iedereen een juiste autoband beschikbaar.
2. Wat voor gebruiker ben je?
Deze vraag is ook weer erg belangrijk om tot de juiste beslissing te komen. Ben je iemand die de auto gebruikt om dagelijks veel te rijden voor bijvoorbeeld je werk dan moet je hier rekening mee houden. Je maakt veel kilometers en kunt dan beter kiezen voor een A-merk band als het budget dit toelaat.
Mensen die een auto alleen maar privé voor boodschappen en af en toe bij de familie op bezoek gaan, kunnen kiezen voor een B-merk omdat dit goed is en vaak voordeliger als een A-merk. Maar toch kan deze gebruiker gewoon kiezen voor een A-merk als dit een beter gevoel geeft en het te betalen is.
Er is dus niet één keuze die goed is. Alles hangt af van het besteden budget.
Zoals in de vorige paragraaf bij punt 1 ook aangegeven zijn er specifieke banden voor bepaalde auto’s. Dan heb je als gebruiker een stuk minder keuze omdat je auto het beste presteert met die specifieke banden. Ook kan het zijn dat bepaalde merken bijvoorbeeld geen Run Flat banden maken. Heb je die nodig dan moet je wel uitwijken naar het juiste merk.
3. Welke bandenmaat is nu gemonteerd?
Het is belangrijk om te kijken wat er nu op de auto is gemonteerd, Er zijn namelijk bandenmaten die voor zowel een personenauto als een bestelwagen of SUV gebruikt worden. De maat is dan het zelfde echter het draagvermogen is heel anders. Het draagvermogen geeft het gewicht aan wat de band maximaal kan dragen. Bij een bestelwagen is dit dus veel hoger als bij een personenwagen.
Als voorbeeld nemen we de maat 215/65R16. Deze maat is gemonteerd op vele SUV’s en heeft dan een draagvermogen van 98 of 102. Echter bij een bestelwagen is dat 106 of 109. Dit is dus een band die veel stugger is omdat deze banden veel gewicht moeten kunnen dragen. Let je hier niet goed op dan kunnen er belangrijk fouten gemaakt worden. Ook de kosten van het retour halen van je bestelling geeft onnodig hoge kosten.
Ook de snelheidscodering is belangrijk. Je moet kijken wat je auto theoretisch voor topsnelheid kan halen. Hier moet je de keuze van de snelheidscodering van laten afhangen. Heb je bijvoorbeeld een auto die 220 km/h kan halen dan moet je banden hebben met een V-codering (240 km/h)voor snelheid. Je mag hierbij wel naar boven afwijken maar niet naar beneden. Je kunt hier dus geen band met een H-codering (210 km/h) monteren. Het gaat er ook niet om of je nooit harder dan 130 km/h rijd. De auto kan 220 km/h dus moet je band dit minimaal aankunnen.
Het is dus een combinatie waar je op moet letten. Eerst de bandenmaat, daarna draagvermogen en snelheidscodering.
Bandenmaat zoeken op de band
Hieronder zie je de verschillende criteria die op de band staan. Hiernaast zie je een voorbeeld van een band en waar de informatie staat.
- Merk
- Profiel
- Breedte
- Hoogte
- Radiaal
- Inch
- Draagvermogen
- Snelheidscodering
4. Voorkeur voor bepaald merk?
Als laatste vraag kan gekeken worden of er voorkeur is voor een bepaald merk. Vaak hebben mensen ervaringen uit het verleden waardoor een keuze gemaakt wordt. Dit kan echter wel verkeerd uitpakken omdat profielen regelmatig vernieuwd worden. Hierdoor kan een nieuwer type heel anders rijden dan wat men gewent was.
Nieuwe auto’s worden vanaf de fabriek voorzien van nieuwe banden. Meestal zijn dit een A-merk banden zoals Michelin, Continental of Pirelli. Steeds meer maken deze fabrikanten in samenspraak met de automakers banden die specifiek voor bepaalde auto’s bedoeld zijn. Deze banden herken je aan de zogenoemde constructeursmarkeringen. Hieraan zie je voor wie de banden gemaakt zijn.
Bij de B-merken zoals Kleber, Uniroyal of Firestone zijn er deze coderingen niet omdat deze merken geen banden maken voor nieuwe auto’s. Deze banden zijn universeel voor alle merken auto’s.