Wat komt er nog bovenop de prijs die ik zie?

Niets, de prijs die u ziet is de prijs per band die u afrekent.
Dit is inclusief BTW en Afvalbeheersbijdrage en transport.

Zit de montage ook in de prijs?

Nee het monteren en balanceren betaald u aan degene die de banden voor u monteert.
Dit wordt dus apart berekend. U kunt de montagekosten zien bij de montagepartner die u kiest.
Hier staan alle mogelijkheden die deze partner u kan bieden.

Waarom betaal ik Afvalbeheersbijdrage?

Afvalbeheersbijdrage is een vergoeding voor de afvoer van oude banden. Door de overheid is er besloten dat oude autobanden op een verantwoorde manier afgevoerd moeten worden. Hiervoor wordt bij aankoop van iedere nieuwe band Afvalbeheersbijdrage berekent. Door deze te betalen kunt u kosteloos uw banden laten afvoeren na montage van nieuwe banden. Zo houden we samen het milieu schoon.

Zijn alle banden altijd op voorraad?

Nee de voorraad die u ziet is actueel. Dit veranderd de gehele dag door alle verkopen.
Ook in bepaalde tijden van het seizoen kan dit zeer snel veranderen. Bijvoorbeeld als het
wisselen in het voor- en najaar gaat gebeuren. Dit is meestal in maart/april, of in september/oktober.
Afhankelijk van wat er beschikbaar is bij de fabrikanten komt er weer nieuwe voorraad.

Hoe weet ik zeker dat de banden die ik bestel er zijn?

Op het moment dat u besteld en betaald is de order definitief. De banden worden dan direct gepickt uit
het magazijn en verzendklaar gemaakt. Betaald u via “bankoverschrijving”, dan wordt de order pas verwerkt
op het moment dat de betaling bij ons is bijgeschreven op de rekening. In de tussentijd kan bij geringe voorraad
de beschikbaarheid zover afnemen dat er geen voorraad is.

Welke betaalmethoden zijn er?

Wij gebruiken iDeal, bankoverschrijving, PayPal en credit-card.

Voor België is er Bancontact en KBC/CBC.

En sinds kort is er ook achteraf betalen bijgekomen. Dit gaat via Klarna. Op hun website kun je hier meer over lezen.
Voor de extra kosten brengen we een toeslag in rekening van 5% van de totale orderwaarde.

Verwerking order.

Hieronder kun je per betaaldienst hoe snel de order wordt verwerkt;

  • iDeal betaling, de order wordt meteen verwerkt en verstuurd
  • bankoverschrijving, de order wordt verwerkt en verstuurd na bijschrijving op onze bankrekening
  • PayPal, de order wordt meteen verwerkt en verstuurd
  • Credit-card, de order wordt verwerk en verstuurd na bijschrijving op onze bankrekening
  • Bancontact, de order wordt meteen verwerkt en verstuurd
  • KBC/CBC, de order wordt meteen verwerkt en verstuurd
  • Klarna, de order wordt meteen verwerkt en verstuurd

Ons rekeningnummer is bij de RABO-bank. Op naam van Bandensupermarkt.nl. IBAN is NL46 RABO 0330 1366 90.

Hoe worden de banden gebracht?

De banden worden via een koeriersdienst gebracht en dit is meestal DPD.

Wanneer kan de bestelling verwachten?

Op het moment dat de order binnenkomt en de betaling is bevestigd, dan geven we de order door aan het magazijn.
Is dit voor 15.00 uur dan gaat er dezelfde dag een bericht naar DPD dat er een bestelling is. De volgende dag word de aflevering in gang gezet.
Vanaf dit moment kan het dezelfde op de volgende werkdag worden dat er geleverd wordt.

Krijg ik een Track & Trace code?

Zodra wij de code in ons bestelsysteem zien staan sturen we een link via de mail naar u toe.


Hoe gaat het met levering van velgen?

Velgen worden gratis geleverd bij een bestelling van 1 set ( 4 dezelfde velgen). Levering kan alleen plaatsvinden op begane grond.
Levering kan dus niet in flats of appartementen, omdat DPD hierin niet voorziet. Je kunt eventueel wel een afwijkend adres opgeven en de velgen daar laten bezorgen.

Moeten er altijd vier winterbanden gemonteerd zijn?

Om veilig in de winter te rijden is het noodzakelijk om vier winterbanden te monteren. Zo is je auto stabiele en veilig als je moet remmen, sturen en optrekken.

Wat is het “sneeuwvloksymbool”?

Winterbanden kun je herkennen aan het sneeuwvloksymbool (zie afbeelding hieronder) met daarin een sneeuwvlok. Sinds 2010 is dit symbool officieel erkend door de Europese Unie. De codering M+S is wettelijk gezien in de meeste landen de aanduiding voor winterbanden. In de praktijk is dit wel degelijk anders omdat banden met alleen M+S aanduiding een stuk minder presteren. M+S is een aanduiding die bedoeld is voor de Amerikaanse markt. Daar mogen alleen banden met deze codering verkocht worden. Dus er staat bij sommige zomerbanden ook M+S op de band als ze ook in Amerika gebruikt worden.

3PMSF

Wat voor winterband moet ik kiezen?

Als je nu nieuwe banden nodig hebt moet je in ieder geval letten op het bovengenoemde sneeuwvloksymbool. Dan is ook belangrijk de juiste technische eisen voor je banden te kennen. Het draagvermogen en de snelheidscodering zijn erg belangrijk. Bij winterbanden mag je altijd een stap terug in de snelheidscodering als je dan stickers plakt op je dashbord met de maximale snelheid die je mag rijden.

snelheid winterbanden

Je draagvermogen wordt ook steeds belangrijker tegenwoordig met de opkomst van EV-voertuigen (Elektrische Voertuigen). Deze auto’s zijn een stuk zwaarder door het accupakket wat nodig is. Hierdoor kunnen banden met een hoger draagvermogen nodig zijn.

Wanneer heb ik sneeuwkettingen nodig?

In veel landen wordt dit aangegeven met borden langs de weg. Meestal is dit in de bergen op bergwegen. Sneeuwkettingen zijn niet geschikt voor doorgaande wegen of snelwegen. Ze beschadigen dan het wegoppervlak. Kijk op onze pagina “Europese wetgeving winterbanden en sneeuwketting” wat voor elk land de eisen zijn.

Hoe lang heb ik garantie?

Op alle verkopen is de wettelijke garantie van toepassing.

Meer over garantie en retourrecht leest u op de pagina “Retourrecht en retourneren“.

Wat staat er allemaal op een band?

Het volgende is bedoeld om de markeringen op een band in detail uit te leggen.

Wat staat er op een band

1. Producent (merk)
2. loopvlak benaming / type band
3. Breedte van de band in mm
4. Hoogte / breedte verhouding in %
5. Radiaal band
6. Diameter van de velg in inches
7. Tyre load index (draagvermogen)
8. Speed index
9. Tubeless
10. Productiedatum
11. Slijtage index (1,6 mm)
12. Extra aanduiding voor banden met verhoogd draagvermogen
13. Aanduiding van wintergeschiktheid voor winter- en all-season-banden

RF – Reinforced (aanduiding voor speciale verstrekte banden (hoog draagvermogen))
XL 
– Extra load (aanduiding voor speciale verstrekte banden (hoog draagvermogen)) 
TL 
– Tubeless 
OWL 
– Voor 4×4 banden: witte letters 
BSW/BSS 
– Voor 4×4 banden: zwarte letters
MO 
– Mercedes Only; classificatie voor Mercedes voertuigen (kan ook op andere voertuigen gebruikt worden)
– (*BMW) = classificatie voor BMW voertuigen (kan ook op andere voertuigen gebruikt worden)
N0–N3 
– Porsche classificatie (kan ook op andere voertuigen gebruikt worden)

FSL/MFS – Banden met een velgbeschermer (een rubberen rand die de velg enigszins beschermt tegen het schuren tegen de stoeprand)
– Commercieel: aanduiding van de karkasconstructie voor transportbanden
C 104/102 
– Load index voor transportbanden (enkele-/dubbele banden)
RFT 
– Banden met noodloop eigenschappen (run-flat band)
ROF 
– Run-on-flat 
EMT 
– Emergency mobility tyre
SSR 
– Self-supporting run-flat tyre

Breedte van de band (3)
De bandbreedte wordt opgegeven in millimeters (bijvoorbeeld 175 mm). Voor gewone personenauto’s zijn dwarsdoorsnedebreedten van 125 mm (bijvoorbeeld 125/80 R 12) tot 335 mm (bijvoorbeeld 335/30 R 19) voorkomend. De breedte neemt toe in stappen van 10 mm. Speciale banden voor nieuwe band-wielsystemen (bijvoorbeeld TD-banden van Dunlop of TRX- of TDX-banden van Michelin) hebben verschillende breedtematen in millimeters. De breedtes variëren van 160 mm tot 240 mm. De werkelijke breedte varieert slechts in beperkte mate.

Hoogte/breedte verhouding (4)
Deze markering heeft betrekking op de verhouding tussen hoogte en breedte. “…/50” betekent dat de hoogte van de band 50% is van de bandbreedte. Lagere verhoudingsgetallen geven aan dat de band platter wordt – (225/45…) is typisch een maat voor een sportieve auto. Speciaal geval: Voor banden uit de 80 en 82-serie was eerder de aanduiding “… / 80” niet gebruikelijk. Als gevolg hiervan kunnen oudere autodocumenten nog steeds “155 R 13” tonen. Bij het kopen van een nieuwe auto komt dit overeen met “155/80 R 13”.

Load Index LI (7)
Index m.b.t. het draagvermogen van een band. In een gestandaardiseerde tabel, krijgt elke LI waarde een draagvermogen toegewezen bij een bepaalde luchtdruk. Voorbeeld: “85” = 515 kg. De gemonteerde banden moeten ten minste overeenkomen met de voorgeschreven Load Index in de autodocumenten. De aanvullende informatie “reinforced” (12) is een aanduiding op banden met een bijzonder hoog draagvermogen (bijvoorbeeld voor bestelwagens, minibussen, terreinvoertuigen). Doorslaggevend hierbij is ook de (overeenkomstig hoge) LI-index.

Speed Index SI (8)
Index die de toegestane maximumsnelheid van de band aangeeft in km/u. De letters staan voor gedefinieerde snelheidscategorieën (hier afgebeeld: SI voor personenauto’s).

Voldoen aan de draairichting
Banden met een speciaal loopvlakontwerp beschikken vaak over een aanduiding als “rotation”, “direction of rotation” of “direction” in combinatie met een draairichtingpijl. Bij het verwisselen van banden moet rekening worden gehouden met deze draairichting.

Tubeless (9)
Personenauto’s zijn meestal van het tubeless type. Ander types zijn niet meer van deze tijd en vaak ook niet meer toegestaan.

Productiedatum (10)
In het coderingssysteem (de zogenaamde DOT-code) geven de laatste drie cijfers van de code de productiedatum weer. De eerste twee cijfers geven de productieweek aan, het laatste cijfer is het eindnummer van het jaar. Voorbeeld: 409 = 40e week, 1999. De jaren 1990 worden aangeduid middels een kleine driehoek (direct naast het driecijferige getal). Vanaf 1 januari 2000 worden er vier cijfers gebruikt in de code: 0100 = 1e week, 2000..

Slijtage indicator “TWI” (11)
Wettelijk moet een band over minimaal 1,6 mm profiel beschikken. Om tot zover door te rijden op versleten banden is echter niet aan te raden: Over het algemeen zijn de vuistregels: Zomerbanden vervangen bij 2mm en winterbanden bij 4mm. Bij het beoordelen van de profieldiepte zijn de slijtageindicatoren (TWI) erg handig. Deze bestaan uit gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes in de langsgroeven over de hele bandomtrek die zichtbaar worden wanneer de band tot op 1,6 mm is afgesleten.

M&S (winter banden/all-season banden) (13)
“MS” en “M+S” staan voor “Mud & Snow”. Deze aanduidingen zijn vaak terug te vinden op winterbanden en all-season banden. Echter, de banden worden juridisch slechts als winterband aangemerkt als er ook een sneeuwvloksymbool bij vermeld staat. Daarnaast zijn er enkele landen, zoals Oostenrijk, die minimaal 4 mm profieldiepte voorschrijven. Winterbanden met minder profiel worden dan als zomerband beschouwd. 

“E” markering
Het ECE-goedkeuringsmerk wordt gesymboliseerd door een E of e. Het bevestigt dat de band voldoet aan de Europese norm (ECE-R 30).  Opmerking: Vanaf productiedatum 1/10/98 (DOT code 408) is deze aanduiding op de band verplicht in Europa. Als onderdeel van een algemene inspectie zou een band met een latere productiedatum waarbij de E markering ontbreekt worden geclassificeerd als een “ernstig defect” aan het voertuig.

Krijg ik ook een factuur?

De factuur krijgt u via mail toegestuurd. Op de factuur staat ook de BTW apart vermeldt.

Wat is de velg-grootte?

De velg-grootte is de diameter van de velg. Dit wordt weergegeven in inches. Dit moet overeenstemmen met je banden.

Past de afmeting van de velg bij de band?

Dit is heel belangrijk. Een auto wordt nieuw afgeleverd met een set velgen en banden. Deze maten zijn nodig om te weten of je nog grotere velgen en banden kunt monteren. Als je in de velgenshop op auto of kenteken zoekt krijg je de originele banden en velgenmaat te zien. Is dit bijvoorbeeld 15 inch dan wordt meteen ook aangegeven welke bandenmaten daar bij horen. Als je kiest voor 16 inch of 17 inch geeft het systeem meteen ook de daarbij behorende bandenmaten aan. Combinaties die hier niet tussen staan zijn in principe onmogelijk zonder de carrosserie van de auto aan te passen. Wat hier aangegeven staat past dus zeker.

Waar moet een kopen aan denken bij de aanschaf van velgen?

Dat je altijd of op kenteken of op auto en modeltype moet zoeken. Ook moet je de aangegeven maten aanhouden om zeker te zijn dat alles past onder je auto.

Passen de merken van banden en velgen bij elkaar?

Een bandenmaat is bij ieder merk band hetzelfde. Dus als je kiest voor bijvoorbeeld 205/55R16 is dit bij alle bandenmerken precies dezelfde unieke bandenmaat. Wel moet je opletten bij de loadindex van je banden. Kijk hiervoor ook bij de pagina over Draagvermogen.

Hoe werkt de velgenzoeker (configurator)?

Deze is erg makkelijk te gebruiken. Je kiest eerst of je op kenteken of auto wilt zoeken. Op kenteken geeft deze configurator exact de juiste auto, model en motortype aan. Ga je op auto zoeken dan moet je deze keuzes zelf maken. Ook het motortype kan belangrijk zijn omdat bij zwaardere motoren een ander remsysteem gemonteerd kan zijn. Dit is van belang bij de keuze van de juiste velg.

Als je de juiste auto hebt gekozen dan geeft het systeem de mogelijke velgen per merk en in alle inchmaten weer. De volgende keuze is de inchmaat. Hier komen ook meteen de juiste en mogelijke bandenmaten erbij te staan. Verander je de inchmaat dan veranderen de bandenmaten ook mee. Door op een velg te klikken word deze weergegeven onder je auto. De auto is ook nog op kleur en dergelijke aan te passen zodat je een zo werkelijk mogelijke weergave krijgt.


Hoe gaat het met levering van velgen?

Velgen worden gratis geleverd bij een bestelling van 1 set ( 4 dezelfde velgen). Levering kan alleen plaatsvinden op begane grond.
Levering kan dus niet in flats of appartementen, omdat DPD hierin niet voorziet. Je kunt eventueel wel een afwijkend adres opgeven en de velgen daar laten bezorgen.