fbpx

Pirelli Technologie en Informatie

Op iedere band die gemaakt wordt staan afkortingen voor systemen die gebruikt worden bij de productie van banden.
Dit zijn vaak zaken die dienen om de veiligheid te bevorderen, of het rijden veiliger te maken. De meeste fabrikanten hebben hier weer hun eigen afkortingen voor zodat er geen eenduidig overzicht is. Op de pagina komt alles voorbij wat Pirelli gebruikt bij hun banden.

  • PNCS™, Pirelli Noise Cancelling System
  • RFT, Run Flat
  • S-I, Seal Inside™
  • CYBER™, Cyber banden
  • ELECT™, Electrische voertuigen
  • RUNFORWARD™
  • Gemarkeerde banden, OEM-markeringen (eerste montage banden)

PNCS™

Deze afkorting staat voor het Pirelli Noise Cancelling System wat het geluid vermindert dat door het rijden met banden ontstaat. Door het rollen van de banden over een wegdek ontstaat er geluid en trillingen die binnendringen in het interieur van de auto. Doordat er binnen de band een geluidwerend middel is aangebracht worden de geluiden gedempt, wat wel met de helft kan verminderen.

  1. Absorberen van trillingen, dit wordt verholpen door PNCS en het rijcomfort is aanzienlijk beter.
  2. Superieur Comfort, de spons die het geluid absorbeert geeft extra comfort t.o.v. andere banden
  3. Vermindert lawaai, door PNCS is er een geluidvermindering van 2 tot 3 dB, de waarneming is bijna de helft minder
Pirelli PNCS™

Run Flat

Door deze techniek is ingeval van een lekke band, dus spanningsverlies, de mogelijkheid om toch door te rijden.

Rijden zonder bandenspanning:

  1. Controle over het rijden, door deze techniek hoef je geen band te verwisselen maar rij je verder
  2. Veiligheid garanderen, niet stilstaan op het platte land, slechte buurt of midden in de nacht, gewoon verder rijden naar huis
  3. Gemoedsrust, geen band vervangen maar met 80 km/u veilig verder rijden naar huis (max. 80 km).

Zie hiernaast de werking van Run Flat.

Seal Inside™

Ook met deze techniek is het mogelijk om na een lekke band veilig verder te rijden, je kunt volledige controle behouden en naar huis of een werkplaats rijden.

  1. Blijvende mobiliteit, doorrijden zonder bandenspanning verlies
  2. Veiligheid garanderen, niet ergens in de wildernis, of ‘s nachts met een lekke band stilstaan maar verder rijden
  3. Gemoedsrust, de techniek heeft geen speciale velgen op TPMS nodig om gebruikt te kunnen worden

Cyber™ Tyre

Dit is het eerste systeem ter wereld dat is gebaseerd op sensorgestuurde banden. Ook verzamelt het vitale gegevens en geeft deze real-time door aan de auto. Dit geeft een veiligere rijervaring op maat met hoge prestaties.

Rijveiligheid en gemoedsrust, door de informatie heb je de controle, hierdoor meer vermogen en betere prestaties.

Door Cyber™ Tyre worden gegevens doorgestuurd vanaf ingebouwde hightechsensor’s in de band naar het elektronische systeem van de auto.

Dit is de eerste band die met je auto kan praten, is altijd actief en werkt volledig automatisch.

ELECT™

Door banden te kiezen met deze techniek geniet je van een lange en zorgeloze autorit. Deze banden zijn ontworpen om minder energie te verbruiken dankzij de lagere rolweerstand. Hierdoor is er een batterijtoename van 10%.

De banden hebben ook meer grip om het hogere koppel van de auto te kunnen bevatten. Dit merk je bij het optrekken en remmen, wat een veiligere rit geeft.

Elektrische voertuigen zijn stiller dan dan gewone voertuigen met een verbrandingsmotor. Hierdoor is het geluid van de banden extra goed waarneembaar. De ELECT™ banden zijn gemaakt om dit geluid met 20% te verminderen.

Toch is ondanks het hogere vermogen van de auto een duurzame band gemaakt. Het is hierdoor toch mogelijk een hoog kilometrage te bereiken.

Gemarkeerde banden

Pirelli werkt net alle A-merken samen met autofabrikanten. Hierdoor worden banden op maat ontwikkeld, die perfect passen en te gebruiken zijn onder bepaalde merken auto’s. Dit kan zijn door toepassing van specifieke techniek, processen of materialen die de autofabrikant vraagt/eist.

Autofabrikanten maken nieuwe auto’s zoals de consument ze graag zou willen. Hierdoor krijgen de bandenfabrikanten weer de opdracht om de juiste banden te ontwikkelen voor deze nieuwe auto’s. De banden voldoen hiermee aan de specifieke wensen en geven de beste prestaties.

Ontwikkelingsproces homologatie banden

Co-design duurt 2 – 3 maanden, een samenwerking tussen autofabrikant en Pirelli om te voldoen aan de wensen voor ieder model auto. Hiermee krijg je het beste van comfort, handling, algehele balans en prestaties.

Prototype-ontwikkeling 2 – 3 jaar, creatie van de basisband is een echt vakmanschap. Ontwikkeling gaat d.m.v. tests op weggedrag op droog en nat wegdek, aquaplaning, winterprestaties, rolweerstand en hoge snelheid.

Industrialisatie van de band 2 – 6 maanden, om de hoge standaard van kwaliteit van de band te garanderen, staan speciale technologieën, processen en materialen klaar voor de productie van high performance banden.

  • Alfa Romeo
  • Alpina
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Dallara
  • Ferrari
  • Hyundai
  • Jaguar
  • Lamborghini
  • Land Rover
  • Lotus
  • Maserati
  • McLaren
  • Mercedes
  • Mini
  • Nio
  • Pagani
  • Porsche
  • Tesla
  • Volvo
  • AR, ARR
  • ALP
  • A6A, A7A, AM4, AM8, AM9, AMP, AMS, AMV, A8A
  • AO, AO1, AOE, RO1, RO2
  • B, B1, BC, BL
  • *
  • ME2
  • F, F01, F02, F03
  • HN, GOE
  • J, JRS
  • L, L1,
  • LR, LR1, LR2, LR3, LR4, LR5
  • Ls
  • MGT
  • MC, MC1, MC2, MC-C
  • Mo, MO1, MOE, MO-S, MO-V
  • *
  • I
  • HP
  • N0, N1, N2, N3, N4, N5, NA0, NA1, NF0
  • T0
  • VOL
De waardering van bandensupermarkt.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.6/10 gebaseerd op 74 reviews.