1. Producent (merk)
2. Profieltype/ naam van de band
3. Breedte van de band in mm
4. Hoogte in verhouding tot de breedte in %
5. Radiaal band
6. Diameter van de velg in inches
7. Loadindex ook wel draagvermogen van de band
8. Speedindex ook wel snelheidscodering
Wat voor gebruiker ben je?
Dit is één van de eerste vragen die een goede bandenverkoper je zal stellen. Dus wat voor wagen heb je? Hoeveel kilometer rij je jaarlijks? Wat is de leeftijd van je wagen? Wat is je budget? Allemaal zaken die de keuze kunnen bepalen welke band te kiezen.
Je moet weten wat voor wagen je hebt. Dit om samen met de bandenmaat te weten welke band er is voor je auto. Heb je een SUV met als voorbeeld bandenmaat 215/65R16 dan kun je deze maat invoeren bij het zoeken naar banden. Echter deze maat komt ook voor bij bestelwagens. En die hebben banden met specifieke eisen. Dus alleen de maat van de band is niet genoeg. Een band heeft ook nog een code die het draagvermogen (7) aangeeft. Draagvermogen is het maximale gewicht dat je band aankan. Nu is het draagvermogen bij bandenmaat 215/65R16 “98”. En 98 is 750 kg per band. Een auto heeft normaal 4 banden dus 4 x 750 kg is totaal 3000 kg. Dit kunnen deze 4 banden te samen maximaal dragen.
Heb je nu een bestelwagen met de maat 215/65R16 dan zal het draagvermogen “109” zijn. Dit is 1030 kg per band x 4 banden is 4120 kg. Dit is nodig bij bestelwagens om veel gewicht te kunnen laden en eventueel ook nog een aanhanger mee te nemen.
Het draagvermogen is dus ook belangrijk wanneer je banden wil bestellen. Ook dit staat op de zijkant van de band, meestal achter de maat. Hier komt ook meteen de volgende stap, de snelheidscodering.
Iedere band is getest tot een maximale snelheid. Dit wordt weergegeven met een letter, bijvoorbeeld de letter H 210 km/h (8). Bij nieuwe auto’s wordt altijd gekeken wat theoretisch de maximale topsnelheid van de auto is. Kan een auto maximaal 195 km/h dan moet er minimaal een band met code H gemonteerd worden. Een hogere codering mag altijd gemonteerd worden, lager niet omdat die banden niet goed gekeurd zijn voor de snelheid. Kijk hiervoor op de pagina met alles over draagvermogen en snelheidsindex.
Hoeveel kilometers rij je per jaar?
Dit is een vraag die nodig is om te bepalen of iemand een Premium merk, een Quality merk of een Budget merk kan kiezen. Als iemand nog geen 10.000 km per jaar rijdt dan kan er eerder gekozen worden voor een Quality merk of een Budget merk. Toch is niet alleen het aantal kilometers van belang om dit te bepalen maar ook het budget speelt hier een belangrijke rol. Ook de leeftijd van de auto kan hier belangrijk in zijn.
Door bandenfabrikanten worden de volgende regels als voorbeeld aangegeven.
Auto’s van nieuw tot 4 jaar kiezen vaak een Premium merk. Bij een leeftijd vanaf 4 t/m 8 kiest men een Qualitymerk. Bij oudere auto’s is een Budget merk een optie.
Als iemand veel kilometers rijdt dan zal de keuze eerder een Premium merk zijn. Bij gebruik tussen de 10.000 en 25.000 km per jaar kiest men eerder voor een Quality merk. Onder de 10.000 km is de keuze een Budgetmerk.
Echter het budget wat iemand te besteden heeft is ook erg belangrijk bij het kiezen. Zo kan iemand met een auto van 10 jaar oud en minder dan 10.000 km per jaar rijdt toch een Premium merk kiezen. Als het budget dit toelaat is er niks mis mee. Of iemand heeft een auto van 6 jaar oud die weinig te besteden heeft kiest voor een Budget merk. Zo kan je zien dat in iedere situatie al deze vragen moeten worden afgewogen om tot een juiste keuze te komen. Die keuze is voor die persoon dan het beste maar niet voor iedereen.
9. Tubeless
10. Productiedatum
11. Slijtageindex (1.6 mm)
12. Reinforced (RF)(RenF)
13. M+S codering
Punten 9 t/m 13
9. Tubeless
Dit is een band zonder binnenband. Vroeger waren banden van het type Tube Type (TT) en die hadden dus allemaal een binnenband. Tegenwoordig komt dit niet meer voor.
10. Productiedatum
In het coderingssysteem (de zogenaamde DOT-code) geven de laatste drie cijfers van de code de productiedatum weer. De eerste twee cijfers geven de productieweek aan, het laatste cijfer is het eindnummer van het jaar. Voorbeeld: 409 = week 40, van 1999. De jaren 1990 worden aangeduid middels een kleine driehoek (direct naast het driecijferige getal). Vanaf 1 januari 2000 worden er vier cijfers gebruikt in de code: 0100 = 1e week, 2000. Verder staat er nog de code van de fabriek in de code zodat altijd terug te vinden is waar de banden gemaakt zijn.
In onze webshop staan ook banden waarbij een jaartal staat. Vaak staat er bij deze banden “Geen afbeelding”. Hieraan herken je banden die al een paar jaar oud zijn. De banden zijn nog helemaal nieuw en hebben gewoon de normale garantie omdat die pas begint bij aankoop van de banden. Er is alleen een prijsvoordeel te behalen omdat deze banden meestal gunstiger geprijsd zijn.
11. Slijtageindex
In het profiel zitten kleine nokken. Deze nokken zijn precies 1.6 mm en dat is de minimale diepte die het profiel moet hebben voor de APK-keuring.
De regels die in de bandenbranche worden aangehouden zijn bij zomerbanden, bij 2 mm vervangen. Bij winterbanden vervangen vanaf 4 mm.
12. Reinforced
Dit is een aanduiding die aangeeft of de band een verhoogd draagvermogen heeft. Deze code komt voor bij kleine bestelwagens. Een voorbeeld is de maat 175/65R14 die voor personenwagens een draagvermogen heeft van 82, maar voor kleine bestelwagens met dezelfde maat is er 86 of 90 mogelijk.
13. M+S codering
Dit staat voor Mud&Snow. Deze code staat op winterbanden en allseason banden. Om juridisch ook correct te handelen moet er echter ook het sneeuwvloksymbool (3-PMSF) op de band staan. Pas dan is de band geschikt om in Duitsland en Oostenrijk gebruikt te mogen worden. In Oostenrijk moet de winterband ook nog minimaal 4 mm profiel hebben anders wordt deze aangemerkt als zomerband.
Aanvullende coderingen die op een band kunnen staan
XL
Extra load = aanduiding voor speciale versterkte banden (hoog draagvermogen)
OWL
Banden met witte letters op de zijwand
BSW/BSS
Banden met opgelegde zwarte letters op de zijwand
MO
Mercedes Only, classificatie voor Mercedes voertuigen (kan ook op andere voertuigen gebruikt worden)
*
Classificatie voor BMW voertuigen (kan ook op andere voertuigen gebruikt worden)
N0-N3
Porsche classificatie
FSL/MFS
Banden met een velgbeschermer (een rubberen rand die de velg een beetje beschermt tegen schuren langs de stoeprand)
C
Commercieel, aanduiding voor de karkasconstructie van transportbanden
C 104/102
Loadindex bij transportbanden met enkele of dubbele banden
RFT
Banden met noodloop eigenschappen (run-flat banden)
ROF
Banden met noodloop eigenschappen (run-flat banden)
EMT
Emergency mobility tyre: Banden met noodloop eigenschappen (run-flat banden)
SSR
Self-supporting run-flat tyre: Banden met noodloop eigenschappen (run-flat banden)
Hoe gaat het keuzeproces in de praktijk?
Er is een onderzoek geweest in opdracht van de VACO aan onderzoeksbureau GfK naar het keuzeproces van consumenten bij de aankoop van nieuwe banden.
Er zijn in totaal 1507 mensen met een eigen personenauto, geen leaserijders, ondervraagd. Hiervan geeft 90% aan dat veiligheid een belangrijk keuzeargument is. Ongeveer 52% van de kopers koopt de banden die door de bandenspecialist worden aangeraden.
Zie hiernaast wat de exacte verdeling is.