Gislaved winterbanden testen in Zweden

Reis naar Vidsel met Gislaved

In 2010 ben ik uitgenodigd door Continental om mee te gaan op een driedaagse trip naar Vidsel in Zweden. De reden van deze reis was het testen van winterbanden van het merk Gislaved. Een bandenmerk dat ook in de Continental fabrieken word geproduceerd.

Vidsel is een plaatsje in Noorden Zweden waar we naar Hotel Storforsen zijn gegaan. Een prachtig hotel voorzien van alle gemakken, wat zeker in het winterse seizoen waarin wij gingen zeer prettig was. We vlogen vanaf Frankfurt Hahn Airport in Duitsland. Hier waren we ’s avonds van tevoren al naar toe gereden om zo ’s morgens op tijd bij het vliegveld te kunnen zijn. Van Frankfurt Hahn Airport vlogen we naar Arvidsjour wat een tripje was van een paar uurtjes. Hier aangekomen waren we meteen in een winters landschap terecht gekomen.

Toen ging de reis verder naar Hotel Storforsen in Vidsel, wat nog een reis was van 1 1/2 uur in een besneeuwde wereld. Een afstand van iets meer dan 90 kilometer. Hier merk je al meteen dat alle wegen bevroren en besneeuwd zijn, en dat er dus ook met spikes gereden moet worden.

Vliegveld Arvidsjour
Hotel Storfosen
reception
Test terrein Continental
slalom
Entree op het bevroren meer

Hotel Storforsen

Aangekomen in het hotel was er de mogelijkheid om iets te eten en te drinken. Ook kon je zwemmen of in de sauna gaan. Verder was die middag het programma vrij tot in de avond. ‘S avonds was er een diner en aansluitend nog een borrel in de bar van het hotel.

Continental’s center of winter tire testing

De volgende dag zou het programma beginnen met een bezoek aan de testfaciliteiten van Continental. In dit gebied hebben vele bedrijven uit de automotive test-terreinen omdat hier lange tijd volop sneeuw en ijs is, wat het testen van auto’s, banden en dergelijke mogelijk maakt. Hier zijn de temperaturen in de winter tussen -15° en -40°, en er is maar een uurtje of 3 tot 4 daglicht.  In de maanden december tot einde maart is hier een heel team mensen bezig met het test van winterbanden. Het testen behelst tractie, remmen en sturen in de sneeuw. Ook worden hier banden van concurrenten getest om te zien hoe die zich verhouden tot de eigen merken uit de Conti groep.

In het seizoen worden hier jaarlijks meer dan 2000 sets velgen met banden getest. Het totale ijsgebied wat voor testen gebruikt kan worden is meer dan 40.000 m2, het besneeuwde oppervlak is zelfs meer dan 140.000 m2.

Winterbanden testen en theorie

Eerst was er een stuk theorie over winterbanden, maar ook over het rijden op sneeuw en ijs. Ook werden gespikete banden behandeld, iets wat wij hier niet kennen.

Na de theorie was het eindelijk zover dat het echte werk ging beginnen. Eerst was er een parcour over een besneeuwde weg die we met zomerbanden, daarna winterbanden en als laatste met gespikete banden konden rijden. Nu kon je echt het verschil merken tussen de verschillende banden. Bij de laatste banden met spikes was het net of je in Nederland met zomerbanden over het asfalt gaat. Die banden geven zoveel grip en sturen blijft makkelijk en precies. Zie hiernaast een filmpje van de route die we gereden hebben.

Hierna was er een parcour met slalom en remproeven. Hier konden we op snelheid een baan afrijden en vol in de remmen gaan en ook slalom rijden. Dit was ook erg mooi om te doen. Het was al middag en dus was er voor eten gezorgd. Dit keer in een tipi op het parcour.

Theorie Gislaved
Rijden met spikes
Slalom en remmen
IJsrijden
IJsrijden2
Groepsfoto

IJsrijden in Zweden

In de middag na de voortreffelijke lunch was er een baan die helemaal bestond uit een ijs oppervlak. Spiegelglad dus, en dus tijd voor banden met spikes.

Ook hier was weer de mogelijkheid om met winterbanden en gespikete banden te wisselen waardoor de verschillen echt duidelijk werden.

Deze eerste dag was erg leerzaam en echt mooi om eens mee te maken. Veel geleerd en vooral door zelf actief te rijden op sneeuw en ijs met verschillende banden.

Hierna weer een mooie busrit terug naar het hotel. Hier zijn we in de avond in een lokaal restaurant wezen eten waar rendier op het menu stond. Dit was iets minder want het was denk ik een heel oud rendier.

Conclusie na een volle dag testen

Allereerst is de situatie zoals die in Zweden is niet helemaal te vergelijken met hier in Nederland. Daar is het een must om minimaal winterbanden maar vaak ook banden die gespiked zijn te hebben. Zonder is er hier geen doorkomen aan.

Toch merk je na een dag allerlei proeven te doen wat een meerwaarde een winterband geeft. Nu hebben we banden van het merk Gislaved getest, een B-merk uit de Continental Groep. Deze banden zijn te vergelijken met merken als Viking, Uniroyal, Tyfoon, Minerva en Semperit. Ook allemaal B-merken uit dezelfde fabrieken. Deze winterbanden zullen voornamelijk gekocht worden door mensen die niet al teveel kilometers rijden maar toch veilig willen rijden in de winter. Of mensen die een auto hebben die een jaar of 5 oud of ouder is. Hier is geen noodzaak om een duurdere A-merk banden te monteren, al kan het wel natuurlijk.

De Gislaved Eurofrost 6 is een perfecte winterband, zeker voor zijn geld. De band heeft ook alle benodigde coderingen zoals M+S en het Sneeuwvloksymbool wat in Duitsland en Oostenrijk nodig is.

Bij het testen werd vaak het uiterste opgezocht qua remmen en snelheid. In Zweden waar de tests deden was er volop ruimte en kon er dus weinig gebeuren. Dat was wel mooi en ook goed om te zien tot hoever je kunt gaan met autobanden. Bij normaal gebruik kom je nooit in die extreme situaties. Kortom winterbanden geven een heel stuk extra veiligheid. Dit is niet alleen in de sneeuw zo, maar ook als het weer kouder wordt of als het volop regent. Deze situaties komen in Nederland ook vaak voor dus merk je regelmatig het voordeel van winterbanden onder de auto.

De keuze voor het merk is afhankelijk van verschillende factoren zoals budget, leeftijd auto en aantal kilometers dat er gereden wordt. Gislaved is een goede keuze als je niet zakelijk veel kilometers maakt en toch veilig wilt autorijden, en voor een goede prijs.