Brandstofefficiëntie
Één van de factoren die een invloed uitoefenen op de brandstofefficiëntie van een voertuig is de rolweerstand van de banden. Die beïnvloeding ontstaat door de vervorming van de banden tijdens hun rotatie waardoor energieverlies in de vorm van warmte wordt veroorzaakt. Hoe groter de vervorming, hoe hoger de rolweerstand en dientengevolge de hoeveelheid brandstof die nodig is om het voertuig voort te bewegen. Een verlaagde rolweerstand leidt dus tot een lager brandstofverbruik en daardoor ook tot een reductie van de voertuigemissies, waaronder die van CO2. Op het nieuwe label worden verschillende klassen voor rolweerstand opgegeven, met A voor de meest en G voor de minst brandstofefficiëntie band. De zwarte pijl (in dit geval B) naast de letterklasse geeft het prestatieniveau van het product aan.
Grip op nat wegdek
De belangrijkste rol van een band is het bieden van veiligheid in alle omstandigheden. Grip is hiervan één van de belangrijkste prestatiekenmerken. Een betere grip en een lagere rolweerstand vallen echter vaak moeilijk te verenigen, en leidden in het verleden gewoonlijk tot compromissen wat de prestaties betreft. Dankzij de nieuwe etikettering zullen klanten nu zelf kunnen beslissen welke prestaties zij van hun band verlangen. Op het label zal worden vermeld tot welke van zeven klassen een band behoort, van ‘A’ voor de beste grip op nat wegdek, tot ‘G’ voor de slechtste.
Extern geluid
Geluidshinder door het verkeer is een belangrijk milieuprobleem en wordt bepaald door: 1. Verkeersintensiteit en voertuigtypes, 2. Rijstijl, en 3. Interactie tussen band en wegdek. Het rolgeluid wordt uitgedrukt in decibel (dB). Drie zwarte golven stemmen overeen met de slechtste prestaties in termen van het geluidsniveau van een band. Het vertegenwoordigt een geluidsniveau tussen de huidige maximumlimiet en de nieuwe, lagere limiet die zal worden ingevoerd in overeenstemming met verordening 661, die tussen 2012 en 2016 van kracht wordt.
1 zwarte geluidsgolf = 3dB minder dan de toekomstige, strengere Europese norm.
2 zwarte geluidsgolven = voldoet nu al aan de toekomstige Europese norm.
3 zwarte geluidsgolven = voldoet aan de huidige Europese norm.