Dé 5 gouden regels voor rijden in de sneeuw

Op zowel bergwegen als in de stad is speciale aandacht vereist bij rijden in de sneeuw

Autorijden in de sneeuw

Er zijn 5 gouden regels voor rijden in de sneeuw. Grip op sneeuw en ijs is bijna nul, dus de kleinste bocht of remming bij lage snelheid kan al riskant worden voor overrompelde automobilisten.

Daarom is de voorbereiding op de winter met de juiste uitrusting en het leren van de belangrijkste regels voor het omgaan met besneeuwde wegen belangrijk. Winterbanden zijn de eerste vereiste. Ze moeten op alle vier de wielen worden gemonteerd. Slijtage en bandenspanning moeten regelmatig gecontroleerd worden. Maar dit allen is niet voldoende. De volgende eenvoudige tips kunnen cruciaal zijn om ervoor te zorgen dat je veilig thuiskomt.

WowinterEN

Ogen op de weg

De volgende van de 5 gouden tips is het analyseren van de weg. Pirelli winterbanden zijn een effectieve hulp voor het hele koude seizoen, ook op droog en nat asfalt. De rubbermengsels worden effectiever bij gemiddelde temperaturen onder de 7°, waardoor de banden zeer goede grip houden. De beste prestatie leveren ze op sneeuw of ijs, maar voorzichtigheid blijft belangrijk. Gevaren kunne  beperkt worden door met een constant tempo op besneeuwde wegen te rijden.

Maat wat gebeurt er als je plotseling moet remmen? En wat als de bocht bedekt is met een onvoorspelbare laag ijs?

Handel vooraf

De volgende van de 5 gouden tips is Handel vooraf. Als de grip laag is, zijn de remafstanden langer en nemen tractie en controle af. Als je niet de risico’s probeert te vermijden riskeer je dat er een noodsituatie kan ontstaan.

Daarom moet je veiligheidsafstanden vergroten en vertraag je voertuig, vooral in bochten.

Pas op voor slippen

Een met sneeuw bedekte afdaling is altijd erg riskant. Een lage grip, gecombineerd met de massa van het voertuig, veroorzaakt een soort slipeffect dat de remweg verkort. Hoe zwaarder de auto, hoe groter het risico. Daarom moeten zelfs SUV’s en terreinwagens winterbanden monteren, zelfs als ze vierwielaandrijving hebben.

Bovendien is het, indien mogelijk, beter om terug te schakelen en op de motor te remmen, in plaats van te vertrouwen op het remsysteem.

Kies dikkere sneeuw

De laatste van de 5 gouden tips: Bij dikke sneeuw is het beter om niet in de voetsporen van andere auto’s te rijden. Op verse, overvloedige sneeuw worden de sporen gevormd die manoeuvres beperken en de auto “vasthouden” om te voorkomen dat deze in geval van nood beweegt.

Rustig aan is het beste

Vanwege de lage grip moeten alle manoeuvres delicaat zijn. Scherpe besturing voorkomt bijvoorbeeld dat de banden de noodzakelijk richtingsverandering aan het voertuig opleggen en onderstuur veroorzaken. Met andere woorden, je wilt sturen maar de auto gaat gewoon rechtdoor.

Als je deze regels toepast kun je met een gerust zingen: “Let it snow, let it snow, let it snow”.

AutoMaterialenSupermarkt

Ben je naast banden op zoek naar velgen of andere auto-onderdelen kijk dan snel op onze andere website: AutoMaterialenSupermarkt
Hier tref je veel interessante aanbiedingen voor alles wat je verder bij onderhoud aan je auto, je auto mooier maken en veiligheid nodig hebt.

23919_01-le-5-regole-d-oro