Bandenmaat 205/55VR16
Dit is in Europa nu de meest verkochtte bandenmaat die onder veel auto’s is gemonteerd. Veel middenklassers zoals de volgende modellen:
- Audi A3
- BMW 1-serie en 3-serie
- Kia C’eed
- Opel Astra
- Peugeot 308
- Renault Megane
- Skoda Octavia
- Toyota Auris
- VW Golf VIII
Deze laatste hebben we gekozen als testauto.
Waarom worden banden getest?
Dit is voornamelijk omdat de mensen die banden nodig hebben dit niet kunnen doen. Je kunt niet naar een garage gaan en verschillende banden proberen en vergelijken omdat de banden niet meer nieuw zijn. Daarom zijn er verschillende instanties in Europa die deze tests doen en waarmee de gebruiker een voordeel kan hebben bij zijn/haar keuze.
Testresultaten
Van de 50 geteste banden scoren er 10 goed (4 sterren), dan een groep van 21 banden met 3 sterren en scoren dus ruim voldoende. Wel zijn er dus onderdelen waarop ze minder scoren. Ze zijn veilig en ook nog goed aan te raden.
Dan zijn er nog 19 banden over, dus één derde van alle banden die niet aan te raden zijn. 12 van de 19 hebben maar 2 sterren en zijn dus onvoldoende.
Dan hebben we nog 7 banden die maar slechts 1 ster scoren en die zijn dus ronduit slecht te noemen, Ze zijn onveilig en worden afgeraden.
Banden met 4 sterren
Al deze banden zijn gewoon goed maar er zijn toch wel verschillen.
De Falken ZIEX ZE310 is de beste op droog wegdek.
De Continental PremiumContact 6 en Nokian Wetproof scoren bovengemiddeld op droog wegdek.
De Goodyear Performance 2 is bijna de beste op nat wegdek.
Als het om slijtvastheid gaat scoren Michelin Primacy 4+ en Continental UltraContact het beste.
Banden met 3 sterren
Deze banden komen op één of meerdere onderdelen van de test tekort ten opzichte van de 4-sterren banden.
Kleber heeft lage kosten per kilometer maar scoort lager op droog en nat wegdek.
Pirelli en Dunlop scoren goed bij droog wegdek, maar als je de rijstijl aanpast bij nat wegdek is hier niets mis mee.
Wil je goede prestaties op nat wegdek dan kies je voor Uniroyal of Semperit. Deze scoren bijna het beste in deze klasse.
Verschil tussen beste en slechtste
In deze test zijn wat meer budgetbanden opgenomen vandaar de verschillen tussen de uitersten.
Bijvoorbeeld bij een noodstop vanaf 100 km/h staan de beste binnen 36 meter stil, de slechtste op dit onderdeel 43 meter.
Op nat wegdek is dit verschil nog groter. De beste heeft een remweg nog geen 35 meter bij 80 km/h, de slechtste gaat nog door tot 55 meter, een groot verschil.
Tegenwoordig is ook milieu een belangrijke eigenschap. Michelin e.Primacy is de beste met een verwachtte levensduur van 71.500 km. De slechtste is bij 23.100 op en versleten.
Eindconclusie
De bandenprijzen zijn de laatste jaren zoals veel zaken behoorlijk duurder geworden. Een aantal van deze banden zaten 2 jaar terug ook in de test en waren toen tussen de €25 en €35 per stuk goedkoper. Ook het monteren en balanceren is in prijs gestegen. Lag de gemiddelde bandenprijs een aantal jaren terug nog rond de €75.00, nu is dat al meer dan €100 per band. Dit komt wel doordat de bandenmaten steeds groter worden.
De hier geteste maat 205/55R16 is nu bijna de onderkant van de bandenmaten, bij veel auto’s kom je al standaard banden van 18 inch of 19 inch tegen.
Zeker bij de electrische voertuigen die in opmars zijn is dit het geval.
Wat wel duidelijk is door deze test is dat zomaar kiezen voor een budgetband (goedkoop) is niet goed. Vaak scoren deze budgetbanden slecht en scoren niet goed in deze test. Kies dus banden niet altijd op basis van prijs en kijk goed deze testresultaten. Er zijn alternatieven die in de middenmoot scoren, banden die goed zijn en qua prijs ook nog betaalbaar zijn.
Testresultaten
Om alles heel uitgebreid te kunnen lezen hebben we een link naar de pagina van de ANWB waar deze resultaten zijn te lezen.
Klik hieronder op de knop een je gaat er direct naar toe.
Webshop
Met de rode knop kom je meteen in onze webshop bij deze bandenmaat met allen zomerbanden. Je kunt dan alle banden zien van goedkoop tot duur, of je kiest een merk van je keuze.