Niet één band voor alle seizoenen geschikt
Niet één band is geschikt voor alle seizoenen
De ADAC heeft opnieuw AllSeasonbanden getest en ook dit keer blijkt dat niet één band is geschikt voor alle seizoenen. De eerste maat is de bandenmaat 235/55R17. De maat is veel gemonteerd op SUV’s en enkele bestelwagens.
Hierbij kun je de volgende auto’s tegenkomen:
Audi met de A7 en Q3
Ford met de Galaxy, Kuga, S-Max en Tourneo Custom
Jaguar XF
Mercedes met de S-klasse en V-klasse
Opel met de Astra GTC en Cascada
Volvo met de S60, V60 en XC70
VW met de Phaeton, Tiguan en T6
Getest zijn de banden zowel in zomer als winter op een Ford Kuga. Er zijn zeven verschillende banden getest waarbij er niet een is die geschikt is als zomerband of winterband. Alle banden moeten een compromis maken voor of de zomer of de winter.
Resultaten
Eerst even de zeven banden die meededen. Ik geef ze meteen in volgorde zoals ze uit de test zijn gekomen. Van goed naar minder goed/slecht.
Continental AllSeasonContact scoort 3.6
Goodyear Vector 4Season Gen-2 scoort 3.8
Michelin CrossClimate+ scoort 3.9
Nokian Wheatherproof scoort ook 3.9
Uniroyal AllSeasonExpert 2 scoort 4.3
Vredestein Quatrac Pro scoort 5.2
Bridgestone Weather ontrol A005 scoort 5.4
Zeer goed = 0.6 tot 1.5
Goed = 1.6 tot 2.5
Bevredigend = 2.6 tot 3.5
Voldoende = 3.6 tot 4.5
Onvoldoende = >4.6
Vierseizoenenbanden blijven een compromis
Vroeger waren er alleen zomer- en winterbanden. Er werd toen ieder halfjaar gewisseld en je had altijd de juiste banden voor het jaargetijde. Niet één band is geschikt voor alle seizoenen.
Sinds enkele jaren zijn de Allseasonbanden aan een behoorlijke opmars begonnen. Inmiddels is er een marktaandeel van zeker 20%. Hiermee kan de wisseling van wielen ieder halfjaar worden uitgespaard omdat de laatste AllSeasonbanden of voldoen aan de eisen voor winterbanden. In Duitsland bijvoorbeeld moet er het 3PMSF-symbool op de band staan.
Bij winterbanden zie je in het profiel heel lamellen waardoor er bij sneeuw en ijs toch voldoende grip is. De zomerbanden zien er weer heel anders uit. Ze zijn stugger om meer grip te hebben bij uitzonderlijke situaties. De vierseizoenenband moet dus een compromis zijn van de vorige twee genoemde banden. Hierdoor is er dus altijd een compromis en dat blijkt ook weer uit deze test.