Wat betekent de snelheidscodering op een band?
Snelheidscodering op een band
Op alle autobanden staat de snelheidscodering weergegeven door één of soms twee letters. Deze codering is belangrijk bij de keuze van de juiste band voor je auto. De snelheidscodering bepaalt hoe hard er maximaal met de band gereden mag/kan worden. Bij een nieuwe auto gaat men eerst kijken hoe snel de auto theoretisch kan rijden. Als dit duidelijk is kan ook de juiste band met bijbehorende snelheidscodering gekozen worden.
Stel er is een auto waarvoor verschillende motoren gekozen kunnen worden, dan worden er binnen dezelfde bandenmaat ook banden gemaakt met verschillende snelheidscoderingen. Neem de nummer 1 bandenmaat 205/55R16. Deze band wordt met meerdere snelheidscoderingen gemaakt. Het begint met T, daarna H, dan V en als laatste W. Hierdoor is er altijd een juiste band te vinden ongeacht welke motor in de auto is geplaatst. Het bereik dat door al deze coderingen mogelijk is begint met een maximum van 190 km/h tot 270 km/h.
Electrische auto’s
De nieuwere electrische auto’s hebben meestal een iets lagere snelheidscodering dan de normale voor die maten. Stel dat er normaal een loadindex is van 102Y, dan is dit bij een elektrische auto 102T. Dus wel het hogere draagvermogen maar een lagere topsnelheid.
Weergave van snelheidscodering
De volgende letters worden gebruikt om de maximale snelheid aan te geven waarvoor de band geschikt is.
- L (120km/h)
- M (130 km/h)
- N (140 km/h)
- P (150 km/h)
- Q (160 km/h)
- R (170 km/h)
- S (180 km/h)
- SR (180 km/h)
- T ( 190 km/h)
- TR (190 km/h)
- H (210 km/h)
- HR (210 km/h)
- V (240 km/h)
- VR (240 km/h)
- W (270 km/h)
- Y (300 km/h)
- EN ZR (>240 km/h).
Dus stel dat je auto een topsnelheid 225 km/h kan rijden dan zal de auto vanaf fabriek uitgerust zijn met een codering V, VR namelijk 240 km/h maximaal. Bij vervanging van de banden als ze versleten zijn is het verstandig om dezelfde snelheidscodering te monteren. In de praktijk wordt echter ook wel een lagere codering gemonteerd als men zeker weet dat de maximale snelheid nooit gereden wordt. Op dit moment is het voor APK nog geen punt om banden af te keuren met een lagere snelheidscodering op de wagen zijn gemonteerd.
Wat als er een verkeerde snelheidscodering is gemonteerd?
Als blijkt dat je auto banden met een foute snelheidscodering heeft kan er niet meteen iets fout gaan. De snelheidscodering geldt voor de theoretische topsnelheid. Hierbij is nog een veiligheidsmarge ingebouwd door de bandenfabrikant. De band die maximaal 210 km/h (H) mag zal bij een snelheid van 212 km/h niet meteen kapot gaan. Maar de kans op een klapband wordt wel groter. De hele samenstelling van de band, karkasopbouw en rubbersamenstelling zijn gemaakt voor een bepaalde snelheid.
Wat is het advies van Bandensupermarkt.nl?
Ons advies is om de juiste snelheidscodering te kiezen of een hogere dat is altijd goed. Hierdoor kunnen problemen voorkomen worden. Vaak gaat het maar om een prijsverschil van een paar euro. Is het toch niet duidelijk genoeg? Neem dan vrijblijvend contact op!