Hoe wordt een band gerepareerd?

Iedere handeling aan een band kan invloed hebben op de veiligheid van het voertuig. Laat bandenreparaties dan ook altijd uitvoeren door iemand die vakkundige kennis heeft. Ga naar een bandenspecialist of een garagebedrijf waar het juiste gereedschap gebruikt wordt.

Inspectie autoband

Voor dat een band gerepareerd wordt moet de band grondig bekeken worden. Een band waarmee bijvoorbeeld met een te lage bandenspanning is gereden kan onherstelbare schade hebben opgelopen.

De band moet dus ook gedemonteerd worden om zowel de buitenkant maar zeker ook de binnenzijde van de band beoordeeld kan worden. Hiermee kan de juiste staat van de band bepaald worden. Is het nog mogelijk om te repareren of moet de band vervangen worden.

Bij de volgende kenmerken moet de band afgevoerd worden:

  • zichtbare of vervormde hieldraad
  • verhitting of loslaten van interne lagen
  • beschadiging door vette of bijtende stoffen
  • verkleuring of marmering van het binnenrubber
  • slijtage op de zijwand ten gevolge van contact van het rubber met de grond
  • barstjes in het rubber door ouderdom van de band
Bib met band

minicombo

Bandreparatie door paddenstoel

Voor de reparatie van tubeless buitenbanden voor personenwagens, bestelwagens en 4×4-voertuigen is de methode met de “Paddenstoel” de meest gebruikte manier. Deze manier van repareren is ook aanbevolen. De “Paddenstoel” is een Plug-Pleister Combinatie (PRP).

Door deze manier van repareren moet de band gedemonteerd worden zodat de binnenzijde van de band ook gecontroleerd kan worden. Tevens zorgt deze manier van reparatie voor een perfecte luchtafdichting. Volledige afsluiting/opvulling van de perforatie is een waarborg voor de kwaliteit op langere termijn.

Reparatie met manchet

Bij beschadigingen van meer dan 3 mm in de zijwand of 6 mm in het loopvlak kan worden uitgevoerd met zogenaamde manchetten. Radiaal personenwagenbanden met een snelheidssymbool t/h H (210 km/h) mogen volgens deze methode worden gerepareerd.

Reparatie met een “veter” wordt afgeraden omdat hierbij de band niet hoeft te worden gedemonteerd. Dus de binnenzijde kan dan niet gecontroleerd worden.

Een anti-lek spuitbus moet worden gebruikt al een tijdelijk reparatiemiddel. Hierbij heb je de mogelijkheid om met aangepaste snelheid naar een bandenspecialist of garage te rijden. Deze kan dan de band controleren en indien nodig vervangen of repareren.

bandenpleister