Rijgedrag en Bandenslijtage
Bandenslijtage beperken
Banden zijn het enige contact met het wegdek en dus erg belangrijk voor je veiligheid. Om grip te krijgen moet er wrijving ontstaan, en door deze wrijving krijg je slijtage aan banden en wegdek.
Deze slijtage bestaat uit verschillende deeltjes met stukjes autoband, maar ook slijtagedeeltjes van het wegdek. Hiervoor is een naam gevonden en wel “Tyre & Road Wear Particles (TRWP). Er is veel onderzoek gedaan, en nog steeds, naar de verspreiding van die deeltjes en eventuele gezondheidseffecten ervan.
Conclusie van deze onderzoeken:
- jaarlijks komt er 15.000 tot 17.000 ton TRWP vrij in Nederland, driekwart hiervan komt op het wegdek of de bodem eronder
- ook nog 2% van de TRWP komt via rivieren naar zeeën en oceanen
- de hoeveelheid fijnstof is zeer gering omdat de TRWP meestal te groot en te zwaar zijn om in de lucht te blijven hangen
- er zijn nog geen aanwijzingen dat TRWP invloed heeft op de gezondheid van mensen en/of dieren
- het ontstaan van TRWP komt door vele factoren die hier allemaal invloed op hebben. Denk aan bestuurders van auto’s, de overheid, wegenbouwers, fabrikanten van auto’s en banden en ook de bandenspecialisten spelen allemaal een rol.
Waarom slijten autobanden?
Zoals hierboven al aangegeven komt het door wrijving tussen de band en het wegdek. Dit is de belangrijkste taak die banden hebben. Grip is zeer belangrijk voor veiligheid. Minder grip heeft als gevolg een langere remweg en ook het sturen wordt minder goed. Mooi voorbeeld van gebrek aan grip als je met zomerbanden op een besneeuwd wegdek gaat rijden. De vormgeving en samenstelling van het loopvlak is van invloed op de grip, maar je bandenspanning is heel belangrijk.
Factoren die de mate van bandenslijtage bepalen zijn:
- rijstijl, een sportieve rijstijl geeft aanzienlijk meer slijtage
- hoe is de weg gebouwd, veel stoplichten of rotondes zorgt voor veel remmen en optrekken en dus slijtage
- eigenschap van het wegdek, een ruw wegdek geeft meer slijtage
- eigenschap van het voertuig, hoe zwaarder de auto hoe groter de slijtage
- de technische staat van de auto, als je auto niet goed is uitgelijnd heb je meer/verkeerde slijtage
- weersomstandigheden, hoe warmer het wordt hoe sneller de banden zullen slijten.
Wat te doen aan bandenslijtage?
Er zijn dus hiernaast al zes factoren te zien die van invloed zijn op de slijtage van de autobanden. De bandenindustrie werkt voortdurend aan het verbeteren van de eigenschappen van banden, en doet onderzoek naar mogelijkheden om slijtage te meten en verminderen.
Er zijn maatregelen en acties nodig buiten de bandenfabrikanten. Hieronder een aantal van de belangrijkste.
1. Voertuiggebruikers
- rustig en regelmatig rijden. Slijtage is groter bij sportiever rijden, hogere bochtsnelheden, hard optrekken en hard remmen
- juiste bandenspanning. Controleer minimaal iedere twee manden je bandenspanning, en hou je TPMS goed werkend
- wisselen zomer/winterbanden. Tijdig wisselen van zomer- naar winterbanden en andersom verhoogt de verkeersveiligheid. Zomerbanden slijten in de winter harder doordat ze slippen, winterbanden slijten in de zomer harder vanwege de hogere temperaturen
- uitlijnen en balanceren. Zorg dat je voertuig goed is uitgelijnd, je banden slijten dan meer gelijkmatig en dus minder hard. Niet goed gebalanceerde wielen geven trillingen en hierdoor dus weer slijtage van de je banden.
2. Overheid
- voor de interactie tussen wegdek en banden zal er onderzoek gedaan moeten worden en ook aandacht aan besteedt moeten worden. Voor de wegenbouw is bijvoorbeeld de introductie van een wegdeklabel belangrijk.
- optimaliseren van samenstelling, onderhoud en reiniging van het wegdek.
- verbetering van rioolwaterzuivering.
- zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer zodat voertuigen minder hoeven te remmen en op te trekken.
- investeren in voorlichting en campagnes, door branchepartijen zoals de VACO.
3. Voertuigfabrikanten
- toepassen van directe TPMS, hierdoor kan de autorijder makkelijker en sneller de bandenspanning controleren en corrigeren.
- voertuigen maken die minder gewicht hebben.
- optimaliseren van gewichtsverdeling en wielophanging.
- toepassen van elektronische voertuigsystemen zoals bijvoorbeeld Traction Control en ABS.