Wat is rolweerstand?
Rolweerstand
Officieel is de uitleg van “rolweerstand”: de weerstand die een rond voorwerp, zoals een wiel, een kogel of een cilinder ondervindt als het rolt over een oppervlak. De oorzaak van rolweerstand komt voornamelijk door vervorming van zowel het voorwerp als het oppervlak. Daarnaast speelt ook het contact tussen het voorwerp en het oppervlak een rol.
De rolweerstand van bijvoorbeeld een trein over spoorrails is aanzienlijk lager dan een auto met rubber banden op asfalt. Dit komt omdat de band van rubber meer vervormt en ook een breder contact heeft met het oppervlak. Dit contact met het oppervlak is bepalend voor de rolweerstand.
Bandenspanning heeft invloed op rolweerstand
Door de juiste bandenspanning in de banden te hebben is de rolweerstand optimaal. Het is aanbevolen om dit te controleren als de banden koud zijn. De juiste bandenspanning is ook van invloed op het weggedrag van het voertuig. Als de voorbanden te weinig spanning hebben geeft dit onderstuur. Als de achterwielen een lage bandenspanning hebben geeft dit overstuur. De auto kan dan achter uitbreken.
Gevolgen van onderspanning
De gevolgen van onderspanning is oververhitting van de band wat weer onherstelbare schade tot gevolg heeft. Dit komt omdat de band te ver door kan buigen.
De symptomen en gevolgen van onderspanning zijn bijvoorbeeld:
- marmering = plooïng van het binnenrubber
- loskomen van een deel van het binnenrubber
- verlies van (een deel) van het loopvlak
- breuk van de karkaslaag
Deze symptomen zijn niet zichtbaar aan de buitenkant van de band. Dit is de reden dat een lekke band gedemonteerd moet worden om de band te kunnen controleren.