Winterbandentest van de ANWB 2018

De winterbandentest van de ANWB bestaat uit de twee verschillende bandenmaten. Dit zijn twee zeer courante maten die op veel auto’s gebruikt worden. Ze bestaan uit de maat 175/65R14 82T en de maat 205/55R16 91H.

Winterbandentest Middenklasser 175/65R14 82T.

Dit is een maat gebruikt onder zeer veel kleinere auto’s zoals VW Up, Kia Picanto, Ford Fiesta, etc. Dit is een maat die al lang gemaakt wordt voor vele kleinere stadsauto’s. Echter deze maat begint er langzaam uit te raken omdat nieuwe auto’s vaak al op een grotere inchmaat worden afgeleverd. De meeste bandenfabrikanten geven deze maat weinig aandacht omdat het een uitlopende bandenmaat is.

Uit deze test blijken de volgende testresultaten. Nummer 1 is de Continental WinterContact TS860, nummer 2 is Dunlop Winter Response-2 en als derde Firestone Winterhawk-3. De eerste twee behalen als resultaat 4 sterren vanaf de Firestone gaat het al naar drie sterren. Dit is nog voldoende en gaat door tot de tiende plaats. Dat is de Debica Frigo-2 gemaakt in de fabrieken van Goodyear. Ook de nummer twee Dunlop Winter Response-2 komt uit dezelfde Goodyear fabrieken. De derde plaat van Firestone is een band uit de fabrieken van Bridgestone. Opvallend is dat de Dunlop beter scoort als de Goodyear die beiden uit dezelfde fabrieken komen en waar Goodyear het “A-merk” is.

Winterbandentest Topmaat 205/55R16 91H.

Dit is al enige jaren de nummer één maat in Europa. Deze maat wordt onder zeer veel auto’s gemonteerd af fabriek. Dat maakt dat deze band ook in de vervangingsmarkt de best verkochte maat is op dit moment. Auto’s waarop deze band is gemonteerd zijn Audi A3, Ford Focus, Mercedes A-klasse en Peugeot 2008. Qua rolomtrek heeft deze band de zelfde afmetingen als de vorige maat 175/65R14.

Bij deze test waren in totaal 16 verschillende merken gebruikt. De eerste drie waren  op één Continental WinterContact TS860, nummer twee was Goodyear UltraGrip-9 en de derde Dunlop Winter Sport-5. Opvallend is dat de banden uit de Michelin groep lager uit de test komen. De Kleber Krisalp HP3 en de Michelin Alpin-5 zijn zelfs vier en vijf. Voor de Michelin Alpin-5 geldt dat er inmiddels een nieuwer type is de Alpin-6. Waarom deze niet is getest is niet duidelijk.

Verschillende maten

Dan is er ook nog een test waarbij er vijf verschillende maten van hetzelfde profiel zijn getest. De maten zijn 195/65R15, 205/55R16, 205/50R17, 225/45R17 en 225/40R18. Hiervan zijn er 4 maten die qua rolomtrek dezelfde maat hebben. Deze zijn voor elkaar uitwisselbaar.
Het verschil in maat zit in het volgende. Auto’s worden afhankelijk van het model uitgevoerd met stalen velgen of licht-metalen velgen. Deze velgen hebben weer verschillende breedtes. Hiervoor zijn dan ook weer bijbehorende bandenmaten beschikbaar. In de sneeuw is een smallere bandenmaat beter als een brede bandenmaat. Dit is ook van belang bij de montage van sneeuwkettingen. Bij heel brede banden passen er geen sneeuwkettingen om, omdat er in de wielkasten geen ruimte is voor deze montage. Dan moet er in inchmaat een stapje terug genomen worden en dan past het vaak wel.