Seal Inside technologie van Pirelli

Wij willen u graag zo goed mogelijk informeren over ontwikkelingen vanuit de verschillende bandenmerken. In dit artikel leggen we de Seal Inside technologie van Pirelli banden uit.

Wat is Seal Inside?

Seal Inside (S-I) is een constructietechnologie voor autobanden waarmee je verder kunt rijden zonder dat er bandenspanning verlies is, als er een spijker of iets dergelijks door het profiel gaat. In de praktijk blijkt dat dit ongewenst bandenspanningsverlies in 85% van de gevallen van lekke banden zo is.

seal inside

Hoe werkt het?

In de binnenkant van de band is een laag dichtingsmiddel aangebracht. Als er een spijker, of ongeacht wat, in de band gereden word komt er een laagje van dit dichtingsmiddel om het voorwerp te zitten. De bestuurder zal hier misschien wel niet eens iets van merken. Dit dichtingsmiddel vult ook eventuele ontstane gaatjes op waardoor de bandenspanning behouden blijft.

Eerste stap

Een spijker dringt in de band en de dichtingselastiek kleeft aan de spijker, zodat het gat dicht blijft als de spijker in de band blijft.

Tweede stap

De dichtingselastiek wordt in door de spijker in het gat getrokken wanneer de spijker uit de band wordt verwijderd en dicht zo de randen van het gat.

Onderaan dit bericht staat een filmpje over de werking van Seal Inside

Bandensupermarkt raadt het volgende aan:

Als je een spijker, of iets anders in je band rijdt wordt door Seal Inside het ontstane gat afgedicht. Je hoeft dan niet meteen te stoppen en kan verder rijden om de band te laten vervangen. Dit omdat de afdichting niet blijvend is maar puur om verder te kunnen rijden naar huis of een bandenspecialist. Advies is dan ook om regelmatig je banden te controleren op aanwezigheid van spijkers of schroeven.

Banden met Seal Inside zijn niet te vergelijken met Run Flat banden waarmee je zonder spanning toch nog verder kunt rijden.

Deze banden hoeven ook niet op speciale velgen gemonteerd te worden maar kunnen gewoon op de standaard velgen gemaakt worden.

Kan ik de S-I band repareren?

Alleen een gespecialiseerde bandenreparateur kan deze banden repareren. Hij moet dan aan de binnenzijde van de band het ontstane gat opzoeken. Dit ruwt hij op tot aan de butyllaag. Hier kan dan een pleister aangebracht worden zodat de band weer de spanning kan vasthouden. Echter het stuk waar de pleister zit heeft niet meer de speciale Seal Inside eigenschappen.

Mocht u naar aanleiding van dit artikel vragen hebben over de Seal Inside technologie van Pirelli, neem eenvoudig contact met ons op. Wij adviseren u graag afgestemd op uw situatie.