Run Flat technologie bij een lekke band

Banden met Run on Flat technologie zijn banden die de belasting van de auto kunnen dragen bij spanningsverlies. Dit houdt in dat als er een band wordt lek gereden, gewoon verder kan worden gereden met maximaal 80 km/h. De bedoeling is dat men dan zo snel mogelijk naar een bandenspecialist/autogarage gaat om de banden te laten vervangen. Hiermee wordt voorkomen dat men op een onveilige plek banden moet gaan wisselen.

Heeft u een lekke band?

In de eerste plaats; De automobilist kan doorrijden, wat met een standaardband niet mogelijk is. Hij dient alleen zijn snelheid aan te passen en hieruit volgt niet harder dan maximaal 80 km/u te rijden over een afstand van maximaal 80 km. Dit om zo snel mogelijk de band te laten repareren of vervangen. Als men meer dan één lekke band heeft, wordt aangeraden om onmiddellijk te stoppen. Wanneer men blijft doorrijden met een lekke winterband moet men de rijstijl aanpassen aan het rijden in de sneeuw.

Uitrusting auto

Ten tweede; Een auto die uitgerust is met zelfdragende banden werd bij zijn ontwerp op bepaalde punten aangepast (chassis, vering). Bovendien is de auto uitgerust met een spanningsbewakingssysteem om de bestuurder te waarschuwen in geval van een abnormale spanningsdaling. Het wordt ten stelligste afgeraden om een zelfdragende band te monteren op een voertuig dat er niet in Eerste Montage mee uitgerust is.

Velg
Vervolgens; Run on Flat banden mogen uitsluitend worden gemonteerd op velgen en voertuigen aangezien hiervoor de autocontructeur de montage  van zelfdragende banden heeft gehomologeerd.

Montagemachine

Het is verboden om Run on Flat-banden te monteren op montagemachines die niet voorzien zijn van een vaste hiellosdrukker en een derde  arm (hulparm). Bovendien beveelt men voor een efficiëntere werkwijze aan om de extra gereedschappen te gebruiken die aanbevolen worden door de constructeur van de montagemachine. Dit om de hiel van de band in de montageholte te houden tijdens de montage en demontage. Raadpleeg daarvoor de informatie van machinefabrikant.

Reparatie

De Run on Flat-banden mogen één enkele keer gerepareerd worden. Maar alleen door een specialist onder dezelfde voorwaarden en daarbij dezelfde methode respecterend voor controle en reparatie als voor niet Run on Flat-banden. Indien banden zijn voorzien van de expliciete tekst, op de zijkant van de band dat deze banden niet gerepareerd mogen worden is dit niet mogelijk.

Informatie autoconstructeur

In het instructieboekje van de nieuwe auto vindt u nuttige informatie over de zelfdragende Run on Flat-banden.

Run-Flat bij Bandensupermarkt

Er zijn verschillende soorten Run-Flat Tires. De zelfsteunende band is de bekendste. Er zijn veel verschillende benamingen voor dit systeem. Hieronder volgt per fabrikant de benaming die ze gebruiken. Ook dit staat op de band aangegeven en is belangrijk als er banden besteld moeten worden.
Bridgestone: RFT
Continental: SSR (Self Supporting Run Flat)
Dunlop: DSST (Dunlop Self Supporting Tyre)
Firestone: RFT
Goodyear: RFT
Hankook: RFT
Michelin: ZP (Zero Pressure)
Pirelli: RFT
Vredestein: RFT