De innovatieve luchtloze band van Michelin

Nooit meer een lekke band

Over een paar jaar weten we misschien niet meer wat een lekke band is. Als het aan Michelin en General Motors ligt zal dit in de toekomst niet meer gebeuren.
Ze zijn samen bezig met de ontwikkeling van een autoband die niet meer lek gereden kan worden. Ook bandenspanning hoeft niet meer gemeten te worden omdat deze band altijd de juiste druk heeft om het voertuig te dragen en rijden.

Ook blijkt nu al uit testen dat de band langer mee gaat. Er is echter ook een nadeel en dat is de prijs, de band wordt duurder.

Uptis

De band heeft ook al een en dat is Uptis, en dit is Unique Puncture-proof Tire System. Op dit moment wordt de band getest op auto’s van GM namelijk de Chevrolet Volt. Over een jaar of vijf moeten deze auto’s uitgerust zijn met de Uptis.

Michelin Uptis

Michelin Uptis ingeveerd

Hoe werkt het?

In de band zit geen lucht zoals tot nu toe, maar flexibele rubberen spaken die meeveren en in zigzagvorm het loopvlak en het wiel met elkaar verbinden. Hierdoor is lekrijden voorbij en de spaken in de band maken het mogelijk om de klappen op te vangen bij het raken van een stoeprand, een steen of een putdeksel.

Bandenspanning

Automobilisten moeten nu regelmatig de bandenspanning controleren, echter dit gebeurd veel te weinig in de praktijk. Door de komst van deze autoband hoeft de bandenspanning niet meer gecontroleerd te worden, de band is altijd op spanning. Volgens Michelin is de slijtage hierdoor ook minder. Door de langere levensduur is de verwachting dat er wereldwijd jaarlijks 200 miljoen banden minder geproduceerd worden.

Ook andere bandenfabrikanten en autobouwers zijn bezig met luchtloze banden. Goodyear werkt aan een luchtloze geprinte 3D band. Sumitomo is samen met Toyota bezig.

De nadelen zijn zoals eerder genoemd de duurdere aanschafprijs en het gewicht van de banden is veel zwaarder. Hoeveel duurder de banden worden is niet bekend gemaakt.