Loadindex of draagvermogen.

De loadindex van een band, oftewel het draagvermogen geeft het maximale gewicht dat een band kan dragen. Een band met een loadindex van bijvoorbeeld “91” kan een gewicht hebben van 615 kg. Dit is per band. Dus als onder een auto vier banden gemonteerd zijn dan kunnen deze banden een totaalgewicht aan van 4×615 kg = 2460kg.

Draagvermogen wordt aangegeven met een index (zie onderstaande tabel) voor enkelvoudige montage en met twee indexen voor dubbele montage. In kg wordt aangegeven wat het maximale draagvermogen is.

Belastingindex Draagvermogen per band in kg Belastingindex Draagvermogen per band in kg Belastingindex Draagvermogen per band in kg
70 335 87 545 104 900
71 345 88 560 105 925
72 355 89 580 106 950
73 365 90 600 107 975
74 375 91 615 108 1000
75 387 92 630 109 1030
76 400 93 650 110 1060
77 412 94 670 111 1090
78 425 95 690 112 1120
79 437 96 710 113 1150
80 450 97 730 114 1180
81 462 98 750 115 1215
82 475 99 775 116 1250
83 487 100 800 117 1285
84 500 101 825 118 1320
85 515 102 850 119 1360
86 530 103 875 120 1400

Speedindex oftewel snelheidscodering.

Banden hebben een codering waarmee wordt aangegeven wat de maximale topsnelheid is die met de band kan worden gereden. Hierbij moet worden gekeken naar wat een auto theoretisch voor topsnelheid kan halen. Er wordt dus niet gekeken hoe men rijdt. Kan een auto een topsnelheid halen van 225 km/h dan moet er een band met minimaal een “V” codering worden gemonteerd. Deze codering staat voor 240 km/h topsnelheid.

Snelheidssymbolen.

Snelheidssymbool km/uur Snelheidssymbool km/uur Snelheidssymbool km/uur Snelheidssymbool km/uur
H 210  N  140 S 180 V 240
HR 210 P 150 SR 180 W 270
L 120 Q 160 T 190 Y 300
M 130 R 170 TR 190 ZR >240

Opmerking: Voor alle snelheidssymbolen V, W en Y (al dan niet met ZR-markering) zijn er beperkingen van het draagvermogen. Voor symbool V vanaf 210 km/uur, voor symbool W vanaf 240 km/uur en voor symbool Y vanaf 270 km/uur.

Coderingen die op een band staan.

Op de zijkant van iedere band staat zeer veel informatie over de eigenschappen van de band.

Allereerst de maat. Zie foto voor de juiste informatie. Op de foto is de maat 245/45R17.
245 = Bandbreedte in mm
45 = Hoogte/breedteverhouding in %
R = Radiaal constructie
17 = Velgdiameter in inches.

Verder staan er nog twee belangrijke symbolen meer op de band. In dit geval 99H.
99 = Draagvermogen (loadindex)
H = Snelheidscodering

Wat zijn constructeursmarkeringen?

Dit zijn coderingen die aangeven dat een band specifiek voor een bepaald merk of type auto is ontwikkeld. Dit gaat samen door autofabrikanten en bandenproducenten. Samen komen ze tot een perfecte band voor een bepaalde auto. Door juist deze banden te monteren heeft men de beste gebruikservaring van auto en band. Dit is het resultaat van intensieve samenwerking. Vaak zijn deze banden hetgeen de prestaties van een auto nog verbeteren.

Markering Voertuig
* BMW
MINI
A Toyota Auris
AO, AOE AUDI, AOE = specifieke markering voor Run-flat montage van AUDI
AR, ARR ALFO ROMEO
AM4, AM8, AMP, AMS, AMV, AMX ASTON MARTIN
B, B1, BC, BL BENTLEY
DT Eigen markering Michelin. Een voertuig uitgerust met deze banden zal in enkele prestaties beter presteren. Montage per 4 sterk aanbevolen.
DT1 Eigen markering Michelin. Een voertuig uitgerust met deze banden presteert beter. Montage per 2 aanbevolen.
F FERRARI
G1 Eigen markering Michelin. Een voertuig uitgerust met deze banden presteert beter. Montage per 2 aanbevolen.
J, J1, JRS JAGUAR, JRS is specifiek voor bepaalde XK-RS modellen.
L LAMBORGHINI
LR LAND-ROVER
LS LOTUS Exige S
MC, MC1 McLAREN
MGT MASERATI
MO MERCEDES-BENZ
MOE Specifieke markering voor de Run-flat uitvoering van Mercedes.
MO1 MERCEDES-BENZ AMG
N0, N1, N3, N4, NX PORSCHE, VW TOUAREQ
RO1 AUDI QUATTRO, AUDI A5, S5, RS4, RS6, TT(19″).
S1 Eigen markering Michelin. Een voertuig uitgerust met deze banden presteert beter. Montage per 2 aanbevolen.
ST HONDA CR-Z, banden moeten per 2 op dezelfde as gemonteerd worden.
VO VOLKSWAGEN TOUAREQ, bandenmaat 255/60R17 betere prestaties.

Wat is Run Flat en hoe kan ik het herkennen?

Banden met Run on Flat technologie zijn banden die de belasting van de auto kunnen dragen bij spanningsverlies. Dit houdt in dat als er een band wordt lek gereden, gewoon verder kan worden gereden met maximaal 80 km/h.
De bedoeling is dat men dan zo snel mogelijk naar een bandenspecialist gaat om de banden te laten vervangen. Hiermee wordt voorkomen dat men op een onveilige plek banden moet gaan wisselen.

Er zijn verschillende soorten Run-Flat Tires. De zelfsteunende band is de bekendste. Er zijn veel verschillende benamingen voor dit systeem.
Hieronder volgt per fabrikant de benaming die ze gebruiken. Ook dit staat op de band aangegeven en is belangrijk als er banden besteld moeten worden.
Bridgestone: RFT
Continental: SSR (Self Supporting Run Flat)
Dunlop: DSST (Dunlop Self Supporting Tyre)
Firestone: RFT
Goodyear: RFT
Hankook: RFT
Michelin: ZP (Zero Pressure)
Pirelli: RFT
Vredestein: RFT

In geval van een lekke band:

In de eerste plaats; De automobilist kan doorrijden, wat met een standaardband niet mogelijk is. Hij dient alleen zijn snelheid aan te passen en hieruit volgt niet harder dan maximaal 80 km/u te rijden over een afstand van maximaal 80 km. Dit om zo snel mogelijk de band te laten repareren of vervangen. Als men meer dan één lekke band heeft, wordt aangeraden om onmiddellijk te stoppen. Wanneer men blijft doorrijden met een lekke winterband moet men de rijstijl aanpassen aan het rijden in de sneeuw.

Uitrusting auto:

Ten tweede; Een auto die uitgerust is met zelfdragende banden werd bij zijn ontwerp op bepaalde punten aangepast (chassis, vering). Bovendien is de auto uitgerust met een spanningsbewakingssysteem om de bestuurder te waarschuwen in geval van een abnormale spanningsdaling. Het wordt ten stelligste afgeraden om een zelfdragende band te monteren op een voertuig dat er niet in Eerste Montage mee uitgerust is.

Assen:
Ten derde; Aangeraden wordt om de auto uit te rusten met vier Run on Flat banden. Op eenzelfde as is de montage per twee verplicht. In geen geval is het toegestaan om op eenzelfde as Run on Flat en standaardbanden te monteren.

Velg:
Vervolgens; Run on Flat banden mogen uitsluitend worden gemonteerd op velgen en voertuigen aangezien hiervoor de autocontructeur de montage  van zelfdragende banden heeft gehomologeerd.

Montagemachine:

Het is verboden om Run on Flat-banden te monteren op montagemachines die niet voorzien zijn van een vaste hiellosdrukker en een derde  arm (hulparm). Bovendien beveelt men voor een efficiëntere werkwijze aan om de extra gereedschappen te gebruiken die aanbevolen worden door de constructeur van de montagemachine. Dit om de hiel van de band in de montageholte te houden tijdens de montage en demontage. Raadpleeg daarvoor de informatie van machinefabrikant.

Reparatie:

De Run on Flat-banden mogen één enkele keer gerepareerd worden. Maar alleen door een specialist onder dezelfde voorwaarden en daarbij dezelfde methode respecterend voor controle en reparatie als voor niet Run on Flat-banden. Indien banden zijn voorzien van de expliciete tekst, op de zijkant van de band dat deze banden niet gerepareerd mogen worden is dit niet mogelijk.

Informatie autoconstructeur:

In het instructieboekje van de nieuwe auto vindt u nuttige informatie over de zelfdragende Run on Flat-banden.