Elektrische auto’s en banden
Speciale banden
Voor elektrische voertuigen worden er speciale banden gemaakt. Zowel voor hybride als volledig elektrisch worden banden gemaakt die extra draagvermogen hebben en waarvan de zijwand is verstrekt, zogenaamde XL-banden.
Omdat deze auto’s voorzien zijn van een accupakket wat het gewicht van de auto 25 tot 30 procent zwaarder maakt dan een “normale” uitvoering. Dit is voor de banden een extra belasting wat de slijtage erger maakt. Ook zijn er fabrikanten die speciale banden maken voor elektrische voertuigen. Dit is ook nodig voor de toegenomen tractie van het voertuig, omdat het koppel direct beschikbaar is. Hierdoor is er hogere bandenslijtage.
Wat valt er te kiezen?
Er zijn al meerdere fabrikanten die deze speciale banden maken. Denk aan Michelin met de Energy E-V (zie foto hierboven), Dunlop maakt de Enasave EC300, Bridgestone heeft de Ecopia, Hankook de Kinergy AS EV, Continental heeft de eContact, Goodyear de EV en Pirelli maakt de Elect P-Zero.
De slijtage van de banden onder deze voertuigen is zoals hierboven al aangegeven stukken groter als bij andere banden. Daarom spelen steeds meer fabrikanten hier op in en gaan deze banden ontwikkelen.
Naast zomerbanden zullen er ook speciale winter- en allseasonbanden op de markt gaan komen.
Wat moet je kiezen?
De keuze is niet makkelijk omdat je met verschillende eigenschappen van een band rekening moet houden. De eerste is het gewicht van voertuig wat een stuk hoger is. Vaak worden er wat hardere banden gemonteerd, dit is echter weer een nadeel voor het afrolgeluid van de band.
EV-banden moeten eigenlijk beschikken over een zachtere compound, ze moeten XL-uitgevoerd zijn voor het gewicht, een groot contactvlak met de weg maar wel goede waterafvoer, en ook belangrijk is de rolweerstand. Door een lage rolweerstand kan de actieradius toenemen en is afrolgeluid laag. De toename van de actieradius kan wel tot 5% bedragen.
Hieronder is een filmpje te zien over de Michelin Energy E-V.