fbpx

SUV’s en Jeeps

Wat zijn SUV-banden?

Banden die bestemd zijn voor voertuigen die ook off-road kunnen rijden. Hiervoor kan de auto uitgerust zijn met vierwielaandrijving. Ook hier zijn weer enkele specifieke kenmerken waaraan banden moeten voldoen. Dit is van belang om geen problemen met bijvoorbeeld het differentieel te krijgen. Hieronder wat extra uitleg en informatie.

Als voorbeeld een Michelin band voor bijvoorbeeld een BMW X5:
255/55 R 18 LATITUDE SPORT 3 109Y

Afmeting:

  • 255: sectiebreedte in mm
  • 55: hoogte-breedteverhouding
  • R: radiaal
  • 18: hieldiameter in inches

Bandentype: LATITUDE SPORT 3
Belastingindex/Snelheidssymbool: 109Y.

7.50 R 16 C LATITUDE CROSS 112S

Afmeting:

  • 7.50: Sectiebreedte in inches
  • R:  Radiaal
  • 16:  Hieldiameter in inches

Categorie:  C
Bandentype: LATITUDE CROSS
Belastingindex/Snelheidssymbool: 112S

31 X 10.50 R 15 LT 4×4 A/T XTT 109S

Afmeting:

  • 31: Buitendiameter in inch
  • 10.50: Breedte van wielflens in inch
  • R: Radiaal
  • 15: Hieldiameter in inches

Categorie:  LT
Bandentype: 4×4 A/T XTT
Belastingindex/Snelheidssymbool: 109S

Betekenis markeringen:

M+S: “Mud and Snow” staat op de zijwand van de meeste SUV-banden.
P: “Passenger” op Amerikaanse banden voor personenauto’s.
LT:  “Light Truck” op Amerikaanse banden voor bestelwagens.
C: Geeft de categorie Bestelwagens aan op Europese of Amerikaanse banden, waarbij Load Range overeenkomt met het draagvermogen.
Reinf: “Reinforced”banden in dezelfde afmeting maar met een hogere belastingindex.
Extra Load: Nieuwe markering die dezelfde betekenis heeft als Reinf.

Auto’s met vierwielaandrijving:

Technische eigenschappen:

Dankzij het differentieel kunnen de aangedreven wielen van de auto met verschillende snelheden draaien. In een bocht legt het binnenste wiel een kortere afstand af dan het buitenste wiel en draait dus minder snel. Daarom is een systeem nodig dat de snelheid van beide wielen regelt. Een auto met vierwielaandrijving is uitgerust met meerdere differentiëlen omdat de motor het koppel en het vermogen over beide assen verdeelt.

Gevolgen voor banden:

Net als autofabrikanten adviseren we de montage van vier identieke banden, ongeacht het type ingebouwde transmissie:

  • Dezelfde afmeting;
  • Dezelfde bandentype;
  • Gelijke fabrikantcode.

Slijtage van de banden op de voor- en achteras moet gelijk zijn om beschadiging van de transmissie te voorkomen. De transmissie-as van 4×2-voertuigen die als 4×4 kunnen worden ingeschakeld. Voor een gelijk slijtageniveau van de banden op de voor- en achteras wordt daarom met klem het volgende aangeraden:

  • Gelijktijdige vervanging van alle vier de banden.
  • Periodiek rouleren van de banden tussen de voor- en achteras.

PIRELLI WINTERBANDEN

WINTER ACTIE!

De zomer is voorbij en de herfst is weer begonnen, het wordt weer tijd voor de winterbanden!


preloader