Advies nodig? 085-0201856

Verschillende SUV-markeringen

Wat zijn SUV-banden?

Banden die bestemd zijn voor voertuigen die ook off-road kunnen rijden. Hiervoor kan de auto uitgerust zijn met vierwielaandrijving. Ook hier zijn weer enkele specifieke kenmerken waaraan banden moeten voldoen.
Dit is van belang om geen problemen met bijvoorbeeld het differentieel te krijgen. Hieronder wat extra uitleg en informatie.

Weergave in millimeters:

Als voorbeeld een Michelin band voor bijvoorbeeld een BMW X5.
255/55 R 18 LATITUDE SPORT 3 109Y

Afmeting: 255 Sectiebreedte in mm
55 Hoogte-breedteverhouding
R   Radiaal
18 Hieldiameter in inches

Bandentype: LATITUDE SPORT 3

Belastingindex/Snelheidssymbool: 109Y.

Vervolgens in Inches:

7.50 R 16 C LATITUDE CROSS 112S

Afmeting: 7.50 Sectiebreedte in inches
R  Radiaal
16  Hieldiameter in inches

Categorie:  C

Bandentype: LATITUDE CROSS

Belastingindex/Snelheidssymbool: 112S

Als laatste Flotation (Amerikaans):

31 X 10.50 R 15 LT 4×4 A/T XTT 109S

Afmeting: 31 Buitendiameter in inch
10.50 Breedte van wielflens in inch
R Radiaal
15 Hieldiameter in inches

Categorie:  LT

Bandentype: 4×4 A/T XTT

Belastingindex/Snelheidssymbool: 109S

Betekenis van diverse markeringen:

M+S = “Mud and Snow” staat op de zijwand van de meeste SUV-banden.

= “Passenger” op Amerikaanse banden voor personenauto’s.

LT = “Light Truck” op Amerikaanse banden voor bestelwagens.

C = Geeft de categorie Bestelwagens aan op Europese of Amerikaanse banden, waarbij Load Range overeenkomt met het draagvermogen.

Reinf = “Reinforced”banden in dezelfde afmeting maar met een hogere belastingindex.

Extra Load = Nieuwe markering die dezelfde betekenis heeft als Reinf.

 
 

 

BFGoodrich A/T band

Techniek

Auto’s met Vierwielaandrijving:

Technische eigenschappen:

Het differentieel: Dankzij dit systeem kunnen de aangedreven wielen van de auto met verschillende snelheden draaien.
In een bocht legt het binnenste wiel een kortere afstand af dan het buitenste wiel en draait dus minder snel. Daarom is een systeem nodig dat de snelheid van beide wielen regelt.
Een auto met vierwielaandrijving is uitgerust met meerdere differentiëlen omdat de motor het koppel en het vermogen over beide assen verdeelt.

Gevolgen Voor Banden:

Net als autofabrikanten adviseren we de montage van vier indentieke banden, ongeacht het type ingebouwde transmissie:
dezelfde afmeting,
hetzelfde bandentype,
gelijke fabrikantcode.
Slijtage van de banden op de voor- en achteras moet gelijk zijn om beschadiging van de transmissie te voorkomen:
De transmissie-as van 4×2-voertuigen die als 4×4 kunnen worden ingeschakeld.
Voor een gelijk slijtageniveau van de banden op de voor- en achteras wordt daarom met klem het volgende aangeraden:
Gelijktijdige vervanging van alle vier de banden.
Periodiek rouleren van de banden tussen de voor- en achteras.

Differentieel

preloader