Autobanden monteren, wat heb ik daarvoor nodig?

Gereedschap

Inderdaad voor het monteren van autobanden heb je gereedschap nodig. En best nog wel wat gereedschap. Maar naast gereedschap komen er ook nog zogenaamde wielservice materialen bij.

In het volgende blogbericht zal ik proberen stapsgewijs dit weer te geven. Ook zal ik van de diverse werkzaamheden en de materialen die gebruikt worden foto’s te plaatsen zodat het duidelijker is.

Bandenmonteer apparaat

Het eerste wat er nodig is is een monteerapparaat voor het monteren en demonteren van de oude banden. Allereerst worden de wielen losgemaakt van de wagen. Hiervoor word de auto op een krik, of op een brug omhoog gebracht. Hierbij komen de wielen vrij van de grond en kunnen de bouten of moeren losgedraaid worden. In de garage gebeurt dit met een luchtsleutel, maar het kan ook met een kruissleutel waarmee je handmatig de wielen losmaakt.

Hierna moet de lucht uit de band gelaten worden omdat de volgende stap het los persen van de wangen van de band is. Je draait eerst het ventieldopje los, dan kun je daarna het binnenventiel losdraaien met een binnenventiel uitdraaier. Als alle lucht eruit is kan met de pers aan de zijkant van de bandenmachine beide kanten los geperst worden. Hierdoor komt de band los om de velg te zitten.

Dan is de volgende stap om het complete wiel op de bandenmachine te leggen en vast te spannen. Nu pak je het bandijzer waarmee de band opgelicht kan worden en losgedraaid gaat worden. Eerst de bovenzijde daarna de onderzijde en de band is losgekomen van de velg.

In onderstaande video gemaakt door de Karel de Grote Hogeschool worden deze stappen duidelijk weergegeven.

monteren van banden

Banden monteren

Als de oude van de velg zijn gehaald zoals hierboven is uitgelegd, dan kunnen de nieuwe banden gemonteerd worden. De nieuwe band moet eerst goed ingesmeerd worden met montagepasta. Dit doe je door beide hielen van de band flink in te smeren.

Je pakt dan de band op en kijkt op de zijkant waar “outside” of de DOT-code staat want die kant moet aan de bovenkant van de velg (of buitenkant) komen. Nu kan de band met behulp van de machine erop gedraaid worden. Door de band aan de voorzijde goed naar beneden te drukken rolt de band er bijna vanzelf op. Eerst de onderzijde daarna de bovenkant.

Nu kan het wiel los van de machine gemaakt worden en kan er opnieuw lucht in de band gepompt worden. Dit doe je door er eerst zonder binnenventiel zoveel lucht in te pompen dat beide wangen tegen de velg aan klappen. Hierna kan het binnenventiel gemonteerd worden en de band op de juiste bandenspanning gepompt worden.

balanceren

Balanceren

Nu komt de laatste stap na het autoband monteren en dat is balanceren van het wiel. Om zonder dat je auto trilt te kunnen rijden moeten wielen altijd uitgebalanceerd worden. Dit doe je dus met een balanceermachine.

Eerst word het wiel op de machine vastgezet. Op de machine zijn er verschillende zaken die goed ingesteld moeten worden om een goede balans te kunnen krijgen. Eerst of het een stalen- of een aluminium velg betreft, de inchmaat en de breedte van de velg. Is dit allemaal goed ingesteld dan kan de machine gestart worden. Door het ronddraaien van het wiel word de onbalans berekend en getoond naar een paar seconden. Dit is voor zowel de binnen- als de buitenkant. Is de onbalans >50 gram dan kun je de band een keer een halve slag draaien op de velg om zo een beter resultaat te krijgen.

De balanceermachine toont precies de plaats op de velg waar je de wielgewichten moet plaatsen. Als dit gedaan is word de machine opnieuw gestart en zal de onbalans nihil zijn als het goed is. Anders moet er opnieuw een poging gedaan worden tot de onbalans weg is.

Nu zijn de wielen klaar en kunnen weer op de auto gemonteerd worden.

Wielservice materiaal

Hierna volgen nog enkele afbeeldingen van veel gebruikte materialen bij het autobanden monteren en balanceren.

  1. Tubelessventiel TR 413, er zijn verschillende formaten dit is de meest gebruikte
  2. Montagepasta 5 kg, ook dit is van klein tot groot en verschillende soorten wax/pasta
  3. Kleefgewicht, plakstrips met zink in verschillende gewichten
  4. Slaggewicht staal, voor stalen velgen en in verschillende gewichten
  5. Binnenventiel draaier, voor het in- en uitdraaien van het binnenventiel